Selvitä alla olevien kysymysten avulla, millaisia epämuodollisia kommunikaatiotilanteita työpaikallasi esiintyy.  Mieti erityisesti kasvokkaisia tilanteita, joissa ei puhuta työasioista, vaan jostain ihan muusta.

Jos et ole tällä hetkellä työssä, kysele asiaa työssä olevilta kavereilta ja tuttavilta ja kerro, mitä heidän kanssaan keskustellessa selvisi.

1. Kuinka paljon/usein tällaisia epämuodollisia keskusteluja on?
2. Missä tilanteessa ja/tai tilassa tällaisia  keskusteluja käydään (lounastauko, kahvihuone, henkilöstön juhlat tai muu yhteinen vapaa-ajanvietto jne.)
3. Keiden välillä näitä keskusteluja käydään? Onko työpaikalla niin sanottuja "kuppikuntia" eli ryhmiä, jotka juttelevat keskenään, mutta eivät ehkä muiden kanssa?
4. Millaisista asioista näissä tilanteissa keskustellaan?

Jos saat selville jotain uutta ja tärkeää, voit kirjoittaa itsellesi jotain muistiin. Voit hyödyntää tässä tiedonhakutehtävässä saamiasi tietoja toisessa tehtävässä, jossa kerrot muille oman työsi sähköpostikäytänteistä.


Viimeksi muutettu: maanantaina 18. helmikuuta 2019, 13.56