Työelämän suomea
Selvitä työpaikan ohjeet ja käytänteet, jotka liittyvät kasvokkain asiakkaan, yhteistyökumppanin tai vastaavan kanssa toimiseen
Selvitä alla olevien kysymysten avulla, millä tavoin työpaikallasi tavallisesti toimitaan asiakkaan tai jonkun yhteistyötahon tai vastaavan kanssa. Mieti erityisesti kasvokkaisia tilanteita. Jos et ole tällä hetkellä työssä, kysele asiaa työssä olevilta kavereilta ja tuttavilta ja kerro, mitä heidän kanssaan keskustellessa selvisi.
1. Onko työpaikalla olemassa erityisiä ohjeita siihen, miten toimitaan asiakkaiden, yhteistyökumppanien tai vastaavien kanssa?
2. Toimivatko ihmiset ohjeiden mukaan?
3.
Onko olemassa käytänteitä, joista ei ole mitään ohjetta, mutta ihmiset
vain ovat oppineet toisiltaan jonkin tavan, jonka mukaan toimitaan?
-> esim. Ketkä työpaikalla toimivat asiakkaiden/yhteistyökumppanien (tai vastaavien) kanssa ja missä asioissa? Kenellä on valtuudet (powers) hoitaa mitäkin asiaa? Onko verkostoituminen toivottavaa? Jos on, niin miten se tapahtuu? Onko työntekijöillä käyntikortit (business card)? Miten se, kenen kanssa toimitaan, vaikuttaa kielenkäyttöön, pukeutumiseen yms.?
Jos
saat selville jotain uutta ja tärkeää, voit kirjoittaa itsellesi jotain
muistiin. Voit hyödyntää tässä tiedonhakutehtävässä saamiasi tietoja
toisessa tehtävässä, jossa kerrot muille oman työsi sähköpostikäytänteistä.