Työelämän suomea
Yleisiä ohjeita asiakaspalvelutilanteisiin
Completion requirements
View
Vinkkejä tavallisimpiin asiakaspalvelutilanteisiin
1) On tavallista, että
tällaisissa tilanteissa ollaan kohteliaampia kuin yleensä.
Asiakaspalvelussa esimerkiksi teititellään, eli käytetään te-muotoa,
vaikka se ei muuten ole suomalaisessa kommunikaatiossa tavallista.
Erityisesti itseä vanhempia ihmisiä teititellään (esim. Millaista
polkupyörää olette etsimässä?).
2) Ehdotuksissa ja pyynnöissä käytetään usein kohteliasta konditionaalia (esim. Täyttäisittekö tämän lomakkeen?).
3) Erilaiset pahoittelut kuuluvat asiaan, jos jokin asia ei onnistu niin kuin asiakas tai yhteistyökumppani toivoisi (esim. Valitettavasti se ei onnistu. / Pahoittelemme aiheutunutta vaivaa.)
4)
Joissakin arkipäiväisissä asiakaspalvelutilanteissa käytetään sellaisia
vakiintuneita fraaseja, jotka hiukan poikkevat normaalista
kielenkäytöstä. Esimerkiksi kysymykset voivat olla sellaisia, että vain
konteksti kertoo, että kyseessä on kysymys. Niissä ei aina ole
kysymyssanaa tai -ko/-kö-loppua.
Last modified: Sunday, 6 January 2019, 6:50 PM