Vinkkejä tavallisimpiin asiakaspalvelutilanteisiin

1) On tavallista, että tällaisissa tilanteissa ollaan kohteliaampia kuin yleensä. Asiakaspalvelussa esimerkiksi teititellään, eli käytetään te-muotoa, vaikka se ei muuten ole suomalaisessa kommunikaatiossa tavallista. Erityisesti itseä vanhempia ihmisiä teititellään (esim. Millaista polkupyörää olette etsimässä?).

2) Ehdotuksissa ja pyynnöissä käytetään usein kohteliasta konditionaalia (esim. Täyttäisittekö tämän lomakkeen?).

3) Erilaiset pahoittelut kuuluvat asiaan, jos jokin asia ei onnistu niin kuin asiakas tai yhteistyökumppani toivoisi (esim. Valitettavasti se ei onnistu. / Pahoittelemme aiheutunutta vaivaa.)

4) Joissakin arkipäiväisissä asiakaspalvelutilanteissa käytetään sellaisia vakiintuneita fraaseja, jotka hiukan poikkevat normaalista kielenkäytöstä. Esimerkiksi kysymykset voivat olla sellaisia, että vain konteksti kertoo, että kyseessä on kysymys. Niissä ei aina ole kysymyssanaa tai -ko/-kö-loppua.

Last modified: Sunday, 6 January 2019, 6:50 PM