Puhelimessa puhuminen on sinulle varmasti tuttua, mutta saatat silti miettiä, mitä pitäisi ottaa huomioon, kun puhut nimenomaan työpuhelua. Tässä muutama vinkki:

1)     Muista, että edustat työnantajaasi. Voit kysyä esimieheltäsi tai kollegaltasi, onko sovittu jokin yhteinen käytäntö, miten vastaatte puhelimeen tai esittelette itsenne, kun soitatte. Anna hyvä vaikutelma itsestäsi ja työnantajastasi.

2)     Ole kohtelias ja ystävällinen. Kohteliaisuutta on esimerkiksi se, että puhelun aluksi tiedustelet, onko toisella aikaa puhua juuri nyt (esim. Onko sinulla hetki?). Jos pyydät toiselta jotain, älä käytä käskymuotoa (esim. soita myöhemmin uudestaan), vaan konditionaalia (soittaisitko myöhemmin uudestaan). Muista myös ystävälliset lopputervehdykset (esim. Hauskaa päivänjatkoa!)

3)     Mieti, kuinka muodollinen eli virallinen sinun täytyy olla. Jos esimerkiksi puhut sinulle vieraan asiakkaan tai yhteistyökumppanin kanssa, on hyvä olla hyvin muodollinen, käyttää kirjakieltä ja ehkä jopa teititellä eli käyttää te-muotoa. Toisaalta taas vaikkapa tutun kollegan kanssa puhelu voi olla hyvin epämuodollinen, puhekielinen ja tuttavallinenkin.

4)     Opettele tavallisimmat puhelinfraasit, jotka vievät puhelua eteenpäin. Vaikka puhelinkeskustelun eteneminen riippuu täysin siitä, ketkä keskustelevat ja mistä asiasta, tietyt fraasit toistuvat monenlaisissa puheluissa.


Last modified: Thursday, 3 January 2019, 1:27 PM