Svenska för arbetslivet
4.3 Presentationer + diskussioner i grupp
Den här uppgiften går ut på att varje deltagare presenterar något aktuellt om sin egen bransch för gruppen och leder en diskussion om temat. Det betyder att det krävs mycket förberedelser av varje deltagare innan mötet.
Individuellt arbete:
1) Välj en tidningsartikel eller något annat material (t.ex. en nyhet på Internet, tv eller radio). Materialet ska ha koppling till din bransch, men fundera också på vad som kan vara intressant för de andra i gruppen. Materialet bör vara på svenska.
2) Planera din presentation. Använd gärna en tankekarta som hjälp. Kom ihåg att du ska berätta fritt. Du kan ha stödord, men absolut inte läsa!
3) Gör en ordlista med de svåraste orden (ca 10 ord) och dela den med de andra i gruppen senast två dagar innan mötet.
4) Träna på din presentation flera gånger. Förbered ett visuellt stödmaterial som du kan visa för de andra under din presentation. Detta är viktigt för att dina lyssnare så lätt som möjligt ska kunna följa med din presentation. Både Skype och Zoom har en 'Share screen' funktion, vilket gör det lätt för dig att t.ex. visa PowerPoint-dior samtidigt som du talar.
5) Förbered diskussionen. Skriv ned 3-5 frågor som du kan ställa till de andra om det tema du presenterar. Skicka frågorna till de andra i förväg i samband med ordlistan (se punkt 3) senast två dagar innan mötet. På så sätt har dina lyssnare möjligheten att förbereda sig på att diskutera ditt tema och bidra till en bra diskussion.
Nyttiga fraser för den som leder en diskussion
Nyttiga fraser för den som deltar i en diskussion
Gruppmöte:
Varje deltagare presenterar sitt ämne ca 5-6 minuter. Efter varje presentation följer en diskussion, ca 5-6 minuter. Den som har presenterat har ansvar för att diskussionen går framåt, men alla deltar i alla diskussioner! Mötet bandas. Kom ihåg att reservera tillräckligt med tid för mötet så att alla i gruppen har gott om tid för sin presentation och diskussion.