Svenska för arbetslivet
3.2: Individuell muntlig uppgift (endast för dig som avlägger 4 studiepoäng)
I den här uppgiften får du träna på att tala i någon arbetslivsrelaterad situation. Välj ett av alternativen nedan!
Alternativ 1: Svenska på jobbet i min bransch
Gör en intervju med någon som jobbar inom din bransch, och regelbundet använder svenska på jobbet. Filma eller banda in intervjun, som kan vara ca 7 minuter lång. Diskutera till exempel följande frågor:
Vad har personens för arbetsuppgifter?
Vilka språk talar den intervjuade och vilka och arbetsspråk används på arbetsplatsen? Vilka arbetsuppgifter görs på vilka språk? Hur viktig är svenskan?
Hur viktig är svenskan i detta jobb?
På vilka olika sätt kommunicerar personen i arbetet (t.ex. e-post, andra texter, möten, kafferumsdiskussioner, videokonferenser...)
Lämna in filen här eller ladda upp den i någon molntjänst och ge lärarna en länk.
Alternativ 2: Skapa en dialog
En motsvarande uppgift finns i 3.3 (skriftlig uppgift) - du kan bara välja en av uppgifterna.
Vem kommer du att tala med i ditt kommande arbetsliv? Vad kommer ni att säga? Det är frågor du ska tänka på här. Din uppgift är att tala in en fiktiv dialog mellan dig själv och en kommande kund, patient eller samarbetspartner. Du kan välja mellan att bara använda ljud eller ljud och bild (video). Börja med att svara på några frågor och fortsätt sedan med dialogen. Använd modellen nedan.
1. Beskriv situationen. Vilka talar med varandra och varför?
2. Säg något om de olika personerna, exempelvis vad de arbetar med, hur gamla de är, om de känner varandra sedan tidigare eller något annat som du tycker är relevant.
3. Tala in en dialog med minst 15 repliker.
Lämna in filen här eller ladda upp den i någon molntjänst och ge lärarna en länk.
Alternativ 3: Pitcha en produkt
I den här uppgiften presenterar du en produkt, som kan vara vad som helst – till exempel ett föremål, en prototyp, en metod, en tjänst, en idé eller ett företag. Presentationen görs som en pitch i videoformat.
Pitchen behöver inte vara lång, 2–3 minuter är lagom, men planera den noga, så att den som tittar och lyssnar verkligen blir intresserad av din produkt!
Tips om vad man ska tänka på när man gör en pitch hittar du här:
http://smartsvenska.aalto.fi/sve/output/pitch/
http://digital.di.se/artikel/riskkapitalisterna-svarar--sa-pitchar-du-ditt-bolag
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.650979/startup-knep-pitch
http://foretagsfabriken.se/framgang/10-tips-for-en-vinnande-pitch/
https://getstarted.seb.se/haller-affarsiden/pitcha/
https://www.breakit.se/artikel/2639/6-viktiga-rad-fran-investerarna-nar-du-ska-pitcha-din-ide
http://imcg.se/2017/09/fyra-tips-till-dig-som-ska-pitcha-en-ide-for-investerare/
Titta gärna på pitchar på Internet för inspiration. Några exempel finns här:
http://tv.idg.se/2.36635/1.604875/soundtrap
http://tv.idg.se/2.36635/1.604879/acast
http://tv.idg.se/2.36635/1.604882/codarica