Svenska för arbetslivet
3.3 Individuell skriftlig uppgift
I den här uppgiften tränar du på att skriva en arbetslivsrelaterad text. Välj ett av alternativen nedan!
Alternativ 1: Två olika e-postmeddelanden om samma tema
Tänk dig en arbetssituation där något händer som gör att du behöver kontakta olika personer. Här är några exempel:
a) Du har beställt en produkt, men den har inte kommit, eller så är det något fel i leveransen. Nu måste du kontakta 1) företaget som har levererat produkten och 2) en kund eller kollega eller någon annan som ska använda produkten.
b) Din arbetsplats ska få besök från en skola eller ett företag i Sverige. Nu måste du kontakta 1) dem som kommer på besök, med information om exempelvis tider, program eller instruktioner om hur de hittar till den plats där ni ska träffas och 2) ett cateringföretag som ska sköta lunchen, med önskemål och viktig information.
c) Du har fått erbjudande om (sommar)arbete/praktikplats på två olika företag. Nu måste du skriva e-post till 1) det företag du väljer att arbeta på, för att tacka ja till jobbet och 2) det företag du väljer att inte jobba på, för att tacka nej till jobbet.
Du kan också själv välja någon annan situation. Det viktiga är att du skriver två olika arbetsrelaterade e-postmeddelanden.
Nyttiga ord och fraser + tips om hur man skriver e-post
Alternativ 2: Skapa en dialog
Vem kommer du att tala med i ditt kommande arbetsliv? Vad kommer ni att säga? Det är frågor du ska tänka på här. Din uppgift är att skriva ned en fiktiv dialog mellan dig själv och en kommande kund, patient eller samarbetspartner. Först får du svara på några frågor. Använd modellen nedan.
1. Beskriv situationen. Vilka talar med varandra och varför?
2. Säg något om de olika personerna, exempelvis vad de arbetar med, hur gamla de är, om de känner varandra sedan tidigare eller något annat som du tycker är relevant.
3. Skriv en dialog med minst 15 repliker.
Du kan skriva dialogen på ett vanligt dokument, men om du vill kan du också använda något kul verktyg, såsom StoryboardThat.
Alternativ 3: Mässor i min bransch
Den här uppgiften passar för dig som har varit på en mässa i din egen bransch. I uppgiften tar du del av information och svarar på frågor.
1. Bekanta dig med dessa termer och tips för utställare på mässor (länk 1 och länk 2), och välj ut de fem viktigaste punkterna enligt din åsikt. Varför är just dessa fem aspekter speciellt viktiga?
2. Välj en mässa inom din bransch som du har deltagit i, och berätta om den genom att svara på följande frågor:
a) Vilken mässa, var och när?
b) Deltog du i mässan som utställare eller besökare? Varför deltog du?
c) Ifall du var utställare, beskriv processen med planering, genomförande och efterarbete.
d) Vad tyckte du att var mest intressant?
e) Vad tyckte du inte om?
f) Vad fick du ut av ditt deltagande/mässbesök?
Alternativ 4: Skriv ett PM
Du jobbar på Företag AB. Ni har nyligen haft ett möte och du fick i uppgift att skriva ett PM från mötet. Bekanta dig med föredragningslistan (agenda) för mötet och skriv ditt PM med hjälp av den.
Tid 12.10.2018
Plats Mötesrummet på Företag AB
- Vi startar en marknadsföringskampanj på webben och sociala medier (beskriv kampanjen och dess målsättning).
- Vi utvecklar kundservicen på grund av att vi har fått negativ feedback från våra kunder.
- Vi tar i bruk ett nytt system för kundrespons.
- Vi får en ny webbplats inom två veckor.
- Vi har problem med en leverantör (hitta själv på vad problemet är och hur ni tänker lösa det).
- Vi får nya möbler (berätta om personalens önskemål).
- Vi får nya tjänstemobiler.
- Vi rekryterar nya medarbetare för sommaren.