Svenska för arbetslivet
Förhandsuppgift
Självutvärdering, reflektion och målbild
Gå igenom påståendena och frågorna nedan. Spela in en ljudfil, video eller skriv ett dokument (välj själv om du talar svenska, finska eller engelska), där du tar ställning till påståendena och frågorna och berättar om dina egna tankar. Lämna in din uppgift senast 28.9.2018. Läraren går igenom din uppgift och ger dig respons senast 1.10.2018.
1. Jag har en positiv inställning till att lära mig språk.
2. Jag använder gärna de språk jag har lärt mig, även om jag inte kan dem perfekt.
3. Jag tror att jag i framtiden kommer att ha nytta av mina kunskaper i svenska.
4. Beskriv dina tidigare studier i svenska (grundskola, yrkesutbildning/gymnasium, studentexamen...) - var har du studerat och hur mycket?
5. Vad har du hittills tyckt om att studera svenska (roligt, tråkigt, lätt, svårt, intressant...)?
6. Jag har lärt mig svenska också utanför skolan (t.ex. i kommunikationen med släktingar eller vänner, via fritidsaktiviteter, svenskspråkiga medier eller kommunikation på jobbet).
7. Vilken tror du att är din nivå muntligt och skriftligt i svenska? (se länkarna nedan, A1, A2, B1, B2, C1, C2)
Nivåbeskrivningar:
https://europass.cedefop.europa.eu/sites/default/files/cefr-fi.pdf
https://europass.cedefop.europa.eu/sites/default/files/cefr-sv.pdf
8. Vilka är dina styrkor och svagheter i svenska? (T.ex. förstå, läsa, tala, skriva, grammatik, attityd...)
9. Mina personliga mål inför kursen:
a) att bli godkänd i kursen
b) att bli bättre på small talk och våga tala svenska
c) att lära mig branschterminologi för att kunna använda svenska på jobbet
d) att bli bättre på grammatik
e) att bli bättre på att skriva olika dokument på svenska (t.ex. e-post och andra korta texter)
f) att bli bättre på att förstå svenska för att t.ex. kunna följa svenskspråkig media
g) att klara mig på svenska i alla situationer
10. För att uppnå mina mål kommer jag att
a) enbart att göra de obligatoriska uppgifterna i kursen för att bli godkänd, för jag är inte intresserad av att studera svenska på fritiden.
b) ta vara på alla chanser att använda svenska i vardagen, t.ex. genom att byta språk på mobilen, följa med svenskspråkiga medier (tv, filmer, radio, tidningar, bloggar...), lyssna på svensk musik...
c) göra interaktiva grammatikövningar på Internet
d) Andra förslag?
11. Mina åsikter om att studera svenska på nätet (välj ett eller flera alternativ):
a) Jag är lite osäker att studera på nätet och vet inte om mina it-kunskaper är tillräckliga.
b) Det känns skrämmande att göra videor som lärarna eller de andra kursdeltagarna kan se.
c) Det är trevligt att göra videor.
d) Det vore trevligare att enbart göra och lämna in skriftliga uppgifter.
e) Att samarbeta och diskutera med de andra kursdeltagarna är onödigt.
- 14 September 2018, 1:32 PM