Tekstitaidot haltuun
Topic outline
-
Tämä on suomen kielen testimateriaali, jota voit käyttää itsenäisesti tai opettajan ohjauksessa. Materiaalin avulla voit testata suomen kielen osaamistasi kirjoittamisessa ja lukemisessa.
Miten käytän materiaalia?
Vasemmassa reunassa on materiaalin sisällysluettelo. Jos et näe sitä, klikkaa neliötä sivun vasemmassa yläkulmassa.
Voit tehdä tehtäviä itsenäisesti. Saat automaattisen palautteen muista paitsi kirjoittamistehtävistä. Palautteen avulla saat käsityksen siitä, missä tarvitset lisää harjoitusta saadaksesi tekstitaidot aiempaa vankemmin haltuusi. Voit jatkaa opiskelua itsenäisesti tai keskustella opettajasi kanssa sinulle sopivista lisäharjoituksista tai kursseista. Monien tehtävien palautteen yhteydessä on jo valmiiksi annettu jokin vinkki siitä, mistä löydät lisätietoa tai lisäharjoituksia.
-
Forum
-
-
-
-
-
-
-
Tässä osiossa on tehtävänantoja erityyppisiin kirjoitustehtäviin. Kirjoitelmista ei tule automaattista palautetta. Sovi oman opettajasi kanssa tehtävän tekemisestä ja siitä, miten saat palautteen.
-
Tekstitaidot haltuun -sivusto on tehty valtakunnallisessa Digijoujou-hankkeessa (Suomen ja ruotsin joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin, 2017 - 2019).
Tehtävät on tehnyt työryhmä
Ella Hakala, Tampereen ammattikorkeakoulu
Tuula Jäppinen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Sanna Rämö, Aalto-yliopisto
Taija Udd, Helsingin yliopisto.Tehtävät on suunniteltu edistyneille suomi toisena kielenä -opiskelijoille sekä sellaisille suomea äidinkielenä käyttäville opiskelijoille, jotka ovat asuneet pitkään ulkomailla ja käyneet koulua jollakin muulla kuin suomen kielellä.
Voit ohjata opiskelijoitasi tekemään tehtäviä esimerkiksi silloin, kun he tarvitsevat apua kirjallisen suomen kielen taitonsa itsearviointiin. Opiskelija saa automaattisen palautteen muista osioista paitsi kirjoittamisesta. Kirjoittaminen-kohdassa on valmiita tehtävänantoja ja taustamateriaalia kirjoitustehtäviin.
Sanasto-kohdassa on eri alojen erikoissanastoa. Opiskelijaa voi ohjeistaa tekemään niistä tiettyjä, omiin opintoihin sopivia tehtäviä.
Opiskelijaa kannattaa pyytää dokumentoimaan saamansa tulokset ja arvioimaan, mitkä asiat hän osaa hyvin ja mikä kaipaa kertausta tai opettajan ohjausta.
-
-