Topic outline

    • REMIX -menetelmää käytetään yleisimmin nastarenkaiden aiheuttaman kulumisuran takia uusittavien vilkasliikenteisten maanteiden päällysteiden uusimiseen. Sen merkittävä etu on, että uutta päällystemassaa lisätään vain urakuluman verran, mikä on vain noin 20 % perinteisin menetelmin (eli massapintaukseen) tarvittavasta massamäärästä. Loppuosa tarvittavasta päällystemassasta irrotetaan uusittavalta tien kohdalta, sekoitetaan uuden massan kanssa ja levitetään takaisin tielle yhdellä kerralla. Uusi päällyste on siis noin 80-prosenttisesti kierrätysasfalttia. Syntyy merkittävä ympäristö- ja kustannussäästö, kun uutta kiviainesta ei tarvitse murskata ja kuljettaa, bitumi käytetään uudelleen ja kaikki työvaiheet tapahtuvat tien päällä yhdellä kerralla. Menetelmä mahdollistaa myös sen, että päällyste voidaan uusia kaista kerrallaan, mikä tuo merkittävän säästön verrattuna perinteisiin menetelmiin. 

       

      Tähän asti, 1990 -luvun lopussa tehdyn tutkimuksen perusteella on noudatettu sääntöä, jonka mukaan saman tien kohdan päällyste voidaan uusia kahteen kertaan REMIX -menetelmällä, minkä jälkeen se on uusittava muilla menetelmillä ennen kuin voidaan taas käyttää REMIX -menetelmää.

      Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten, millä edellytyksillä ja minkälaisissa tilanteissa tästä säännöstä voidaan luopua ja päällyste uusia REMIX -käsittelyitä rajoittamatta ja päästä kuitenkin samaan käyttöikään tai jopa parantaa sitä. Tämä edellyttää uusiopäällysteiden ominaisuuksien, raaka-aineiden ja valmistusprosessin nykyistä parempaa hallintaa ja suunnittelukäytännön kehittämistä. Uusien päällysteiden ominaisuuksien hallintaan ja laadun varmistamiseen käytettäviä menetelmiä kehitetään.